Hop on hop of - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Mieke Storm - WaarBenJij.nu Hop on hop of - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Mieke Storm - WaarBenJij.nu

Hop on hop of

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

27 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Hop on hop off
We hebben ons schoonheidsslaapje kennelijk nodig want tegen half tien zijn we allemaal uit de veren. De meeste hebben toch zeker een uurtje of 12 geslapen! Om half elf begroeten we het nog wat slapende Manhattan en ontbijten eerst uitgebreid in een tentje op 5th avenue en laten ons door de diverse heren die hop on hop offbussen aanprijzen voorlichten. We kiezen uiteindelijk de groene. De opstapplaats is Times Square dus dat betekent weer een wandeling. Er blijkt een enorme rij te staan maar daar zijn we inmiddels aan gewent dus we sluiten netjes aan in de brandende zon. Zo werken we gelijk aan onze teint! Na een half uur zitten we en gaan op pad. De gids is een man op leeftijd. Hij praat met consumptie waardoor Astrid regelmatig de spetters om dr oren krijgt, maar hij vertelt verder leuk! We laten ons vervoeren en kijken onze ogen uit in deze wonderlijke stad met de hoge moderne en klassieke gebouwen en de duizenden yellow cabs die zich overal tusendoor wurmen. De enorme reclameborden zijn op zich ook al een attractie. Bij het vrijheidsbeeld stappen we uit omdat er ons beloofd is dat er een gratis boot is die er langs vaart. Het eerste wat we zien is een enorm lange rij...... Meteen besluiten we daar in ieder geval niet in te gaan staan! We lopen naar de waterlijn en leggen zo het beeld vast samen met het oorlogsmonument. Dan zien we een ferry die naar Staten Island gaat. Ooooo...dat is dus de gratis boot! We hebben m al snel gevonden en gaan in de rij. Er blijken heel veel mensen aan boord te passen dus we hebben onze vaart. En inderdaad we varen langs het vrijheidsbeeld, weliswaar met gepaste afstand maar vooruit! Even later staan we op Staten Island en kijken naar de skyline van New yorkcity. Prachtig zo in het zonnetje! Weer terug gaan we weer op zoek maar onze bus. We willen heel graag naar Ground Zero. Er blijkt een enorme rij te staan voor de bus. We vragen na hoever het lopen is en als blijkt dat het vlakbij is gaan we lopen. Twee blokken verder zijn we er. Allereerst lopen we langs een koperen plakaat waar een man staat te poetsen. Ondertussen vertelt hij dat hij een van de overlevenden is omdat hij in de subway was toen het gebeurde. Hij komt er iedere dag het plakaat te poetsen en om mensen te vertellen over deze afschuwelijke dag opdat het nooit meer zal gebeuren. Het monument is indrukwekkend. Twee enorme vierkante kuilen waar water uit de wanden stroomt en verdwijnt in een lager gelegen put. De namen van degenen die overleden zijn in een rand eromheen. We lopen nog even langs de brandweerkazerne en gaan dan weer op zoek naar wat versnapering want het is inmiddels 18 uur. Daarna weer op onze bus de andere helft van de route bekijken. Yvon en ik zijn nog op zoek naar een bepaalde lipgloss. We spotten een farmacy waar ze deze verkopen vanuit de bus. Dit blijkt niet ver van het eindpunt te zijn. Omdat we ook nog graag een avondtour willen doen en we in de veronderstelling zijn dat je 24 uur gebruik mag maken van de bus gaan Marjan en Yolanda vast in de rij terwijl de rest naar de drogisterij rent. Bij terugkomst hebben Marjan en Yolanda de organisator zo kunnen bewerken ( duidelijk het flirten nog niet verleert!) dat we als enige mee mogen op de avondtour terwijl je hier eigenlijk aparte tickets voor nodig hebt. Nou dat is een cadeautje! Wat een geweldig gezicht. De tour is nonstop met een extra stuk eraan geplakt naar Brooklyn waardoor je een schitterend uitzicht hebt over de stad bij nacht. En " the view" dat is waar het allemaal om draait zo verteld onze gids! Het wordt natuurlijk wel een beetje frisjes maar daar zal je ons niet over horen.....het is een geweldige ervaring! Bij terugkomst is het inmiddels 22 uur maar daar merk je, naast het feit dat het donker is, niets van. Het is stikdruk op straat en alle winkels zijn open. Astrid en Yvonne willen nog heel graag sketcherschoenen kopen dus op naar die winkel. En ja hoor; open. Er wordt uitgebreid gepast en om 23 uur heeft Yvonne 1 paar en Astrid 2 paar schoenen gekocht. We zijn weer versleten dus op naar het appartement. Nou ja, bijna want de dames willen nog erg graag een frappucino. Natuurlijk vergezel ik hen want samen uit samen thuis, en we hebben maar 1 sleutel... Om 1 uur zijn we thuis. Nadat we nog even het plan voor morgen hebben doorgenomen zetten we de wekker op 7 uur en vallen om.

• 27 Mei 2014 - 11:00

Aad:

Hahaha jullie hebben weer zeven jaar nodig om bij te komen