Haleakala sunrise - Reisverslag uit Kīhei, Verenigde Staten van Mieke Storm - WaarBenJij.nu Haleakala sunrise - Reisverslag uit Kīhei, Verenigde Staten van Mieke Storm - WaarBenJij.nu

Haleakala sunrise

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Mieke

22 Mei 2014 | Verenigde Staten, Kīhei

Vanmorgen vroeg opgestaan nl om 02:00 uur. Snel in de kleren dat wil zeggen lange broek,topje, t-shirt met of zonder korte mouw (vest of trui en een jas ) gaan mee in de rugzak.Gek welnee dat lijkt maar zo want waar we naar toe gaan kan het nogal koud zijn. Gewapend met een picknickmand met koffie water,limonade brood en scones en 2 dekbedden gaan we om half 3 opweg richting de berg Haleakala voor de adembenemende zonsopgang. De bochtige weg naar boven was boven verwachting goed gemarkeerd met reflectors dus een eitje voor onze prive chauffeuse Mieke. Petje af voor haar. We kwamen een half uur vroeger aan dan verwacht nl om 04:00 uur. Het was net zwaan kleef aan want onderweg naar boven kregen we steeds meer achtervolgers. Boven aangekomen gingen we in de extra kleren vest ,jas voor moslima Astrid een handdoek. Baas bovenbaas Yvonne met een dekbed. Na ons meegebrachte ontbijt; koffie en brood gingen we het laatste eindje naar boven waar al een paar vroege vogels stonden te wachten op de zon. We installeerde ons op een mooie plek en wachtte op de zonsopgang terwijl we langzaam in ijspegels veranderde. Het was de moeite waard want het was echt geweldig. We stonden bovenop de berg op 10000 feet (ca 3000 meter) en zagen streepje voor streepje de zon opkomen in diverse kleurschakeringen. Daarbij zagen we ook steeds meer van de omgeving. Het bleek dat we boven de wolken stonden. Geweldig alsof je vloog. De zon kwam 05:47 op, inmiddels stond iedereen te klappertanden! We hadden geen gevoel meer in onze vingers. Yolanda en ik hadden inmiddels ook een onderonsje onder het dekbed om niet te bevriezen. Na vele foto's vertrokken we om half 7 naar het ondergelegen parkeerterrein voor een plas- en shopstop. We konden vanaf hier een wandeltocht naar de kraktermonden maken maar aangezien we last hadden van hoogteziekte hebben we hier vanaf gezien. De hoogteziekte uitte zich in benauwdheid, kortademigheid en hoofdpijn en tintelende vingers. Je moet er wat voor over hebben he. Na de shopstop vertrokken we langzaam naar beneden waar we bij een paar siteseeing stops nog wat mooie plaatjes hebben geschoten. Nu zagen we pas waar we op de heenweg langsgekomen waren. Een prachtig berglandschap met veel begroeiing ongelofelijk op zo'n hoogte. We passeerde ook de boomgrens en haalde zo onze geofrafie op. Inmiddels knepen we hem een beetje want we zagen het benzinepeil snel dalen. Nog even een koffiestop bij Sunrise Protea Farm waar ze fantastische koffie en een botanische tuin hadden. We vervolgde langzaam onze weg; we werden nl opgehouden door een groep onervaren bikers , een atractie die erg populair was op de berg. Nog even de vlagophijsen bij de padvinders en weer verder. Omdat we nog de hele dag voor ons hadden besloten we om nog even naar Iao Valley te gaan. Alleen was de vraag waar ligt die nou precies, de tom-tom wist het niet. Na een kleine omweg waarbij Astrid even een powernap kon doen kwamen we toch bij Iao Valley De niet-inlanders betalen 5 dollar parkeergeld maar zoals gewoonlijk werden we erg vriendelijk ontvangen als Germany inwoners . Na het gebruikelijke excuus voor de verkeerde nationaliteit en het uitwisselen van de gegevens van Nederland (Madurodam) kunnen we aan onze tocht naar de Iao Needle voorzetten. Iao Needle is ontstaan door vulcaan uitbarstingen maar door erosie is de top gezakt van 2250 feet naar 1200 feet; deze top is gebruikt als altaar door de Makahiki. The Iao Needle is ook heilige grond waar botten van royalty's zijn begraven en wordt de god van de zee genoemd. Nu is het een voor de Hawaianen een pelgrims plaats en een mooi park met watervallen voor toeristen. Vanaf de brug springt een ingehuurde Hawaiaan in de waterval en tijdens de route door het park vind je een hawaiaan die in de wildwaterstroom zit. Doodmoe maar voldaan vervolgen we onze weg naar huis. Het is inmiddels 16:00 uur. Een aantal doet even een powernap, de anderen een duik in het zwembad. 'S-avonds gaan we ons uitstapje voor donderdag boeken een snorkelboot En krijgen de tip om bij Cafe o Lei te eten het meest favoriete en beste restautant van het eiland. We volgen de tip op en krijgen geen spijt. We begingen met een Haleakala Sunrice cocktail met en zonder alcohol en vervolgen met het hoofdgerecht 2 maal zwaardvis, steak en mahi-mahi (dorado) en nutcrunched chickenbreast ( kipfilet met macedon noten). Vooraf kregen we salade met een heerlijke dressing en versgebakken broodjes met boter. De maaltijd was fantastisch en werd in supersnel tempo geserveerd. Moe en voldaan keerde we naar huis terug waar we nog even onze mobiele eenheid ingang zette onder het koffie drinken. Daarna gingen we al snel een voor een ons mandje opzoeken. We hebben geslapen als roosjes.