Relaxte marktdag - Reisverslag uit Kīhei, Verenigde Staten van Mieke Storm - WaarBenJij.nu Relaxte marktdag - Reisverslag uit Kīhei, Verenigde Staten van Mieke Storm - WaarBenJij.nu

Relaxte marktdag

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Mieke

22 Mei 2014 | Verenigde Staten, Kīhei

Relaxte markdag
We hebben uitgeslapen tot ca 08:30. We starten de dag met een uitgebreid ontbijt met bagels, bruin brood, eitje en beleg, de Tineke cocktail jus o' range met cranberry sap uit LA, melk, koffie en thee. Na de ochtend skype en de koffie met scones vertrekken we op zoek naar de markt waar we al 2 keer voorbij gereden zijn zonder te stoppen. Echt waar! We stoppen onderweg bij een overdekte markt waar we tot onze spijt zien dat de groente en fruit hier veel goedkoper zijn dan bij Foodland. Helaas kunnen we er geen gebruik meer van maken omdat we bijna vertrekken. Niet getreurd want er zijn genoeg souvenierswinkeltjes waar we ons hart aan ophalen. We maken ook weer leuke contacten met de winkeliers die erg geinterresseerd in ons zijn. Zo vertelt een vrouw ons dat haar dochter regelmatig bij een Luau danst. De afgelopen dagen zijn we al eerder winkeliers tegen gekomen die familie of kennissen in Europa hadden. De ijsverkoper uit Lahaina met een hollandse oma woonachtig in Chicago vroeg ons of er tulpen waren die naar ons vernoemd zijn. De vrouw uit de souvenierswinkel had een oma Vanburen uit Holland. Zij vertelde ons dat haar dochter doodgeschoten was op het vaste land. De verkoopster uit Lahaina had een triest verhaal over overstromingen in Servie waar ze familie had en vertelde dat ca 10 jaar geleden ditzelfde in Lahaina gebeurd was waardoor de toeristen wegbleven en het heel lang duurde voordat alles weer opgebouwd was. De meeste mensen denken dat we uit Duitsland komen en verontschuldigen zich als blijkt dat het Holland is. We vervolgen onze weg opzoek naar de openluchtmarkt en scoren nog een paar natuurfoto's met diverse mango's ,bloemen, bonen en kokosnoten. Astrid en ik hebben dan nog sjans met een langsfietsende hawaiaan die ons begroet met de hangloose (wiki-wiki) groet (dit is een hawaiaanse groet met duim en pink omhoog). We besluiten om te keren en met de auto de route te vervolgen naar Foodland waar we onze laatste paar inkopen doen en nog even de brandweerkazerne bezoeken nr 3 deze week. We zijn erg gecharmeerd van de brandweerman die een leuke foto van ons neemt en we beloven om emblaimes van de brandweerkazerne uit Rotterdam en van de ambulance uit Den Haag op te sturen. Zij verzamelen ze namelijk uit de hele wereld. Hij vertelde dat zijn collega Bram in Hana uit Holland komt maar dat is oud nieuws voor ons. Dan zien we eindelijk onze openluchtmarkt. Wat zijn we gelukkig alsof we nog geen winkeltje gezien hebben storten we ons op de kramen en leven ons helemaal uit. Tot besluit drinken we gezamelijk klappermelk uit een kokosnoot die de verkoper voor ons openkapt met een hakmes en vervolgens voor ons pelt. We vervolgen de weg en tot onze vreugde staan er aan de overkant van de weg nog 5 kramen als toetje. Het is oa een Healthkraam, deze vrouw heeft 25 jaar in Australie gewoond en is bekend met Europa, ze verkoopt over de hele wereld. Vervolgens een kraam met zelfgemaakt zeep en kaarsen in bamboe. Deze vrouw heeft een parijzenaar aan de haak geslagen en is erg nieuwsgierig naar de cultuur in Nederland. Ze begrijpt niets van ijs en sneeuw en van het wisselende weer in Holland; zon regen en onweer. Vóór ons had ze belgen ontmoet die erg trots waren op hun landje met name de chocolade. Dan is er nog een kraam waar ze sieraden van papier verkopen helaas niet in trek bij ons en blijven vervolgens hangen bij de kraam met sterling zilver. Deze vrouw maakt zelf de sieraden; de stenen duikt ze zelf op om vervolgens te verwerken in het sieraad. We hebben veel lol en de verkoopster complimenteert ons daarmee. We zijn toe aan Starbucks coffee. We drinken een heerlijke mocca frappuchino en Astrid danst de horrelepiep met een verliefde vlieg die niet van haar zijde wil wijken. We nemen met een foto nog even afscheid van de sieraden verkoopster en doen een poging om zonder stoppen door de overdekte markt naar de auto terug te keren. Dit lukt bijna maar Marjan kan het niet laten om nog een paar fotoshots te nemen. We vervolgen de weg naar de ABC winkel en leven ons hier opnieuw uit. Mieke en ik willen nog wijnglazen scoren omdat er 2 gesneuveld zijn en komen bij de Liquor store uit. De enige plek in Kihei die wijnglazen verkoopt voor het luttele bedrag van 15 dollar per glas. Niet dus. Tenslotte keren we naar huis terug om 17:00 uur om alsnog te relaxen in het zwembad. We verdelen de taken en koken gezamelijk, onze bbq expert Yolanda poft de aardappels en bbq het vlees. De andere de rauwkost en kool en Marjan schrijft het verslag van de vorige dag. Astrid sloop er even tussen uit, want die had ineens een mooie zonsondergang op haar netvlies. We waren allemaal zeer onder de indruk van de mooie foto's toen ze weer terug was.iedereen ging gelijk ook even kijken en deelde de foto's met het thuisfront.Tijdens het eten hebben we nog slap gelegen van de lach. Mieke wilde namelijk een stukje van de gepofte aardappel aan Yolanda geven, maar Yvonne zat daartussen, met haar volle limonade glas. Mieke kan zo bij het nationale basketbalteam, want de gepofte aardappel belande precies in Yvonne haar glas. Na het eten zetten Mieke en Yolanda de foto's erbij en sluiten we de dag af met de gebruikelijke mobiele eenheid onder het genot van de laatste wijn. We hebben een relaxdag achterons gelaten?het bleef nog lang onrustig in Kihei.